עמותת שקד
על טכנולוגיה והורות

נתבקשתי לכתוב לגיליון המתחדש של "עלי שקד" מאמר בנושא הטכנולוגיה. לעיתים מתייחסים לנושא הזה, המורכב והרב גוני, באופן חד ערכי וחד גוני. בשל מגבלות המקום אתייחס כאן להיבט אחד: מדיה דיגיטלית.

 

אני עוסק בנושא הזה מעל ל-25 שנה, בתחום המקצועי וגם כאב לשלושה בנים בגילאי 7, 12 ו-20. הטכנולוגיה התפתחה והשתנתה בתקופה זו באופן דרמטי ובקצב מהיר ביותר. יחד עם השינויים בטכנולוגיה גם אני השתניתי, וגישתי השתנתה גם בעקבות הניסיון שרכשתי וכן תובנות מקצועיות וחינוכיות. כניסת הטלפונים החכמים הצמידה את הטכנולוגיה לאדם 24/7, והפכה למרכז הדיון בנושא בקרבנו, לעיתים בצדק. אני רוצה לעסוק כאן באחד התחומים שנשכחו בדיון הזה: השימוש בטכנולוגיה בבית.


ההתייחסות לסוגייה זו מורכבת ומושפעת מגורמים רבים: מי הילד ומה מיקומו בסדר האחים, מה הגיל הנכון להתחיל להיחשף לטכנולוגיה, מה התוכן הרצוי ואילו תכנים לא רצויים, מהו המינון הנכון, איך הסביבה משפיעה, וההתייחסות הכללית בבית לטכנולוגיה ולשימוש בה. הנושא מורכב אף יותר כאשר אנחנו מגדלים את ילדינו בחינוך שיש לו אמירה חד משמעית לגבי הנושא. מה מידת ההלימה הרצויה בין תפיסת העולם של בית הספר ותפיסת עולמנו?


אתחיל דווקא מהנקודה האחרונה, שבה דעתי היא חד משמעית: ככל שההלימה - בין המסרים שהילד מקבל בבית הספר לבין הגיבוי שתכנים אלו מקבלים בבית - גבוהה יותר, כך ילדינו יהיו מבולבלים פחות. כיוון שכל משפחה בוחרת את מינון ההלימה, שנע בסקאלה מאוד רחבה (בין המתירנים ביותר שמאפשרים שימוש נרחב לבין משפחות שדוגלות באי-שימוש גורף בטכנולוגיה), נוצר בלבול רב, בעיקר בגלל ההשפעה הסביבתית.


האם יש מקום לטכנולוגיה בחיי ילדינו, ואם כן מאיזה גיל? אתחיל בתחום בו דעתי חד משמעית: משחקי מחשב.

 

המשחק חיוני להתפתחות הילד, אך רצוי שיהיה בדמיונו ועם עצמו, באינטראקציה עם ילדים אחרים, במשחקי שולחן או במגרשי משחקים ולא מול המחשב או מכשירים אחרים. בעיני, משחקי מחשב ממכרים ומנוונים. הם אמנם מפתחים כישורים רבים, אך את הכישורים האלה אפשר לפתח באמצעים בריאים יותר.


בני הגדול למד אנגלית, לבד, באמצעות ה-GAME BOY, ובילה שעות רבות מדי במשחקי מחשב עד שהבנתי שלצד ההיבטים ה"טובים" של משחקי המחשב יש כאן גם נזק. זה קרה כמה שנים לפני שהכרתי את חינוך וולדורף. יחד עם זאת, הוא נחשף לתכנים אחרים שבעיני היו חיוביים מאוד ועזרו להתפתח ולהתרחב בנושאים כמו עיבוד תמונה, גרפיקה, פיתוח אתרים ותכנות בגילאים מתקדמים יותר, נושאים בהם הוא עוסק עד היום.


אם כך, מה הם התכנים שבעיני כן רצויים לחשוף את הילדים ובאיזה גילאים? הגיל מאוד תלוי בילד ובאווירה הביתית. יש ילדים שהחשיפה שלהם לטכנולוגיה היא בכך שהם מפרקים "כל דבר", בין היתר מחשבים, וכך נחשפים לתכנים נוספים של הרכבה ותיפעול מכשירים, תחזוקת מחשב, תיקון תקלות וכו'. בעיני זו חשיפה חיובית, אולם יש חשיבות למינון ולשאלה איזה דברים נוספים הוא עושה.

 

בעיני, ילדים בשליש האחרון של בית הספר היסודי צריכים לשלוט במעבד תמלילים, להיות מיומנים בהקלדה עיוורת, לדעת איך לחפש מידע ואיך לעבד אותו. הם צריכים לדעת היכן מקורות המידע, לאן להיכנס ולאן לא להיכנס, ובעיקר לדעת לצאת בזמן ממקומות לא רצויים. אנחנו צריכים לסמוך על החינוך שלנו ועל ילדינו, ואם זה מה שנשדר להם, הם יידעו מה נכון ומה לא. יש ילדים עם כישורים לתוכנות גרפיות, תכנות או רובוטיקה, ויש ילדים שיכולים להתפתח בתחומים עיוניים כגון מתמטיקה. אם אפשר לעשות את הפעולות הללו באינטראקציה עם ילדים נוספים, הערך גבוה יותר כי אז הילד לא מבלה את הזמן הזה לבד מול המחשב, והמחשב הופך לכלי שמחבר אותו לאחרים סביב נושא משותף.

 

לכוון את ילדינו לשימוש נכון בטכנולוגיה דורש מאיתנו מאמץ רב, חשיבה, חקר, ידע ובעיקר זמן שלא תמיד זמין לנו - ושם הקושי המרכזי.


 

 

 דף הבית | עמותה | גנים | יסודי | תיכון | ועד הורים | יוזמות | טפסים |  גלריה צור קשר  | קישורים | English |   רוצים לפרסם באתר?  |  חפשו אותנו בפייסבוק

 © כל הזכויות שמורות לעמותת שקד

 

 

Tivonet