עמותת שקד
ארכיון עלונים
ארכיון מאמרים
פסח הסיפור הרוחני

מאת: הגרה טפיארו

ההגדה של פסח כמו כל שאר סיפורי התנ"ך, טומנת בין השורות סיפור אחר לגמרי.

יציאת מצרים הוא אירוע מרכזי המתואר בספר שמות בתורה, בני ישראל שירדו למצרים בגלל הרעב הכבד בארץ כנען , התרבו והתעצמו והפכו למיעוט ניכר ובדלני במנהגיו.

 

(לחץ לכתבה המלאה)

הגרה טפיארו ההגדה של פסח כמו כל שאר סיפורי התנ"ך, טומנת בין השורות סיפור אחר לגמרי.

יציאת מצרים הוא אירוע מרכזי המתואר בספר שמות בתורה, בני ישראל שירדו למצרים בגלל הרעב הכבד בארץ כנען , התרבו והתעצמו והפכו למיעוט ניכר ובדלני במנהגיו.המצרים חששו מהריבוי הטבעי הגדול של העברים, ופרעה מלך מצרים ראה בכך סכנה לביטחונה של מצרים . בהדרגה הופך פרעה את העם העברי לעבדים כאשר הוא מעביד אותם בפרך בבניית ערי מסכנות: את פיתום ורעמסס.

בעיצומו של שיעבוד קשה זה נולד משה, הגואל. עקב גזרת פרעה להמית כל בן עברי , מסתירה אותו אימו יוכבד , בתוך תיבת גומא קטנה אותה היא משיטה על היאור. בתיה בת פרעה יורדת לרחוץ באגם , מגלה את התיבה ונוטלת את התינוק, היא לוקחת אותו תחת חסותה ומגדלת אותו בארמון. משה אשר גדל בבית פרעה הופך בהמשך להיות גואל העם מעבדות מצרים.

עד כה המאורע ההיסטורי המוכר לרובנו , אך מה באמת מסתתר מאחורי סיפור זה? על פי חכמת הקבלה, האדם הוא עולם קטן וכל מה שהוא רואה מסביבו קיים גם בתוכו. הקבלה פותחת בפנינו רובד נוסף, נסתר, של סיפורי התנ"ך ובעצם מגלה לנו שכל מה שמסופר בו הוא עלנו ונמצא בתוכנו.

כשמקובלים מדברים על "מצרים" הם אינם מתכוונים רק לאותה ממלכה שנסנו ממנה לפני 5000 שנה, המושג מצרים הוא שם קוד המתאר צורת קיום אגואיסטית, שמכתיבה את כל הפעולות והמחשבות שלנו בעולם הזה. צורת קיום זו מבוססת על הרצון להפיק תענוג בכל צורה אפשרית , אפילו על חשבון הזולת , והיא מגיעה לשיאה במאה הנוכחית.

אנו מוצאים את עצמנו היום משועבדים יותר מתמיד לטבע האגואיסטי שהולך ומשחית כל חלקה טובה בחיינו. יציאת מצרים מסמלת תהליך פנימי עמוק המתרחש בכל אחד מאתנו וכל דמות בהגדה של פסח היא צד אחר באישיותנו. פרעה מלך מצרים , מסמל את האגו , במשמעותו הנוספת על פי הקבלה "רצון לקבל", שקיים בתוכנו והופך אותנו לעבדים שלו.

אנו מונעים ע"י החיסרון שמגיע מהרצון הפנימי שלנו ,שדוחף אותנו לאורך כל ההיסטוריה מתלדות האנושות, להשגת התענוג הבא. תהליך זה כשלעצמו חיובי והכרחי ובלעדיו לא היינו זוכים להתפתחות ולגילויים מופלאים, אך הוא טומן בתוכו גם "מלכודת". הרדיפה אחר מילוי רצונות גשמיים כמו כסף וכבוד ,מביאים אותנו להרס ועיוות כל הטבע הסובב אותנו, אנו רומסים כל מה שעומד בדרכנו להשגת המילו( התענוג), השינאה בין בני האדם ורדיפת הבצע הולכת וגדלה מיום ליום.

כאשר הכאב והסבל גוברים , אנו מחפשים ישועה, נושאים תפילה לשמים , אולי יש כח שיוכל להוציא אותנו מההעבדות . הכח הזה נקרא "ישראל" מלשון ישר-אל, ישר אל הכח העליון, אלהים ( בגימטריה "הטבע"). הפניה אל הכח העליון שיוציא אותנו מהעבדות של הרצון לקבל מולידה בנו כח חדש שנקרא "משה".

משה אשר נהג לשבת על ברכי פרעה ,וגדל תחת חסותו של מלך מצרים כבנו , קם כנגדו והופך להיות מנהיגם של העברים. כמו בסיפור הגשמי כך הסיפור הרוחני, משה שבתוכנו, הוא אותו כח המושך אותנו לצאת משליטת האגו, לחירות. מוצגת לפנינו תמונה של האני הפנימי, השואף תמיד לקו האמצע, למרכז ,אך מתנדנד בין קו ימין-משה- כח המושך מול קו שמאל-פרעה- הכח הדוחף. כאשר קו האמצע , שמוביל אל הבורא, אל כח ההשפעה והאהבה הוא מטרתנו .

המאבק הזה מתחולל בתוכנו , וככל שהוא מתעצם ,פרעה, הרצון לקבל לא יוותר עד שיכיר בכך שהכוח העליון חזק ממנו. משה, הכוח המחלץ, לא יוכל להשתחרר מהאגו המכביד עליו, ללא בקשה מעומק הלב אל הבורא.

 

משמעות המנהגים הנוספים

מדוע נהוג לפתוח את הדלת ולצפות לאליהו הנביא בליל הסדר? אליהו הנביא מסמל כוח מיוחד שמלווה אותנו בדרכנו אל העולם הרוחני. הוא מנחה אותנו אל עבר המצב הנעלה ביותר במציאות. לכן אנו נוהגים להשאיר את הדלת פתוחה כסמל לכך שאנו פותחים את ליבנו לקראתו.

מהו ביעור החמץ?

· לאחר בדיקת החמץ לקראת חג פסח, אנו נוהגים לשרוף אותו. ביעור החמץ מסמל את החלטתו של האדם להפטר כליל מהאגו שלו ובכך להגיע כמו כל המקובלים, להשגת העולם העליון.

· אנו שורפים את החמץ, כסימן לאדם ש"שורף" את רצונותיו האגואיסטיים והופך אותם לאפר. רק כך הם לא יתעוררו בו פעם נוספת.

 

מהי המשמעות הרוחנית שעומדת מאחורי "ניקיונות של פסח"?

בחכמת הקבלה הבית מסמל את לבו של האדם, כלומר את כל רצונותיו. ניקיון הבית והכשרת הכלים מזכירים לנו על כך שעלינו לנקות את הלב מהאהבה העצמית ולהכשיר אותו לאהבת הזולת.

 

מהו ים סוף?

ים סוף מסמל את הרצונות האגואיסטיים האחרונים שמחזיקים את האדם בשליטתם ולא מאפשרים לו לאהוב את הזולת. כדי לצאת מהם, כדי לברוח סופית ממצרים, האדם זקוק לעזרה מהבורא.

 

למה כתוב ש"בכל דור חייב האדם לראות את עצמו כאילו יצא ממצרים"?

בקבלה דור פירושו מצב רוחני שחווה האדם. ביציאה ממצרים האדם רק מתרחק מרצונותיו האגואיסטיים וכעת הוא מעורר אותם כדי לתקנם. הרצונות המתוקנים מהווים את המצבים החדשים, את הדורות החדשים.

 

למה הבן הקטן שר את השיר מה נשתנה?

הבן הקטן מסמל את הרצון הקטן שקיים בנו להשתחרר משליטת האגו עלינו. הבן עדיין קטן, כלומר עדיין אינו יודע ולא מבין איך לעשות זאת, אבל רוצה שיקרה לו שינוי. הוא רוצה שיגדל בו רצון שלם להגיע לרוחניות. לכן הוא שואל מה נשתנה הלילה הזה, ליל יציאת מצרים, מכל הלילות - כלומר הוא רוצה להבין מהם השלבים שעובר האדם במהלך יציאתו לחופשי מהאגו.

 

למה אוכלים אגוזים בפסח?

אכילת האגוזים בחג פסח מבטאת את הקשיים ואת חוסר ההבנה שחווה האדם בחייו בטרם היציאה מהאגו, ממצרים. רק כאשר האדם מחליט להיפטר מהאגו, לצאת ממצרים, הוא מתחיל לקבל תשובות לכל שאלותיו.

 

מהו פירוש הביטוי "ביד חזקה ובזרוע נטויה"?

הביטוי הזה מלמד אותנו שרק כוח הבורא יכול לעזור לאדם לצאת משליטת הטבע האגואיסטי שלו עליו.

 

מה זה "שפוך חמתך אל הגויים"?

"הגויים" מסמלים את הרצונות האגואיסטיים שבאדם. "שפוך חמתך אל הגויים" מרמז על כך שכדי להתנתק מהאגואיזם, על האדם לרכז את כל הזעם שבו כלפי רצונותיו האגואיסטיים. השנאה המוחלטת שנוצרת באדם כלפי הרצונות הללו, היא שמנתקת אותו מהם.

 

המשימה העיקרית: לפסוח מעל הטבע שלנו, שהוא הרצון לקבל לעצמנו, ולהגיע להשתוות עם תכונות הכוח העליון: אהבה, השפעה, כוח הנתינה.

 

אז שיהיה חג פסח שמח!

 

 

 דף הבית | עמותה | גנים | יסודי | תיכון | ועד הורים | יוזמות | טפסים |  גלריה צור קשר  | קישורים | English |   רוצים לפרסם באתר?  |  חפשו אותנו בפייסבוק

 © כל הזכויות שמורות לעמותת שקד

 

 

Tivonet