עמותת שקד
ארכיון עלונים
ארכיון מאמרים
תקופת צמחים בכיתה ה'

להלן מובא דוגמא לסיפור שנותן תמונה ומאפשר לילדים להתחבר לאחדות הכוללת של הקשר בין הצמח לאדם ולאדמה:" בראשית הזמנים היה ענק גדול מימדים אשר מעצמותיו נוצרו הסלעים, מדמו הנהרות והימים, מבשרו האדמה ומשערותיו הצמחייה והעצים. נשימתו הייתה הרוח הנושבת וליבו עלה מעלה אל השמיים והפך לשמש החמה והמאירה.


השמש מחממת את העולם וגורמת לאוויר להתחיל לנוע, למים להתאדות וכך הגשמים מגיעים ומשקים את האדמה היבשה. השמש החמה מחממת את הסלעים והאבנים ומהחום והכפור הם נסדקים ומתפוררים ומי הגשמים והנהרות סוחפים אותם איתם וגורמים להם לשקוע באדמה ולהפוך מינרלים ולמלחים השונים מהם ניזונים אח"כ השורשים. השמש משפיעה באופן הזה על כל היסודות החום, המים, האוויר והאדמה."


 הזרע שנמצא עמוק באדמה החשוכה ומקבל את מזונו ומשקהו מתחיל לנבוט ושואף כל הזמן מעלה מעלה אל עבר השמש אל עבר החום והאור. הצמח כידוע חשוב ביותר לאדם מכיוון שהוא "נושם" לקרבו את האוויר ה"מלוכלך" שנושף האדם ו"נושף" החוצה אוויר  "נקי". במובן הזה גם האדם חיוני לצמח, ישנה בניהם תלות הדדית.


כאשר אלוהים ברא את האדם הוא רצה שהאדם יוכל לחוות ולזהות את העולם הפנימי שלו, את עולם הרגש והנפש שלו, בחוץ בעולם. לכן יש לנו סוגים שונים ומשונים של צמחים ופרחים וכל אחד מהם אם נתבונן בו היטב, יכול לגלות לנו משהו על עולמנו הפנימי, "דע לך שכל עשב ועשב יש לו ניגון מיוחד משלו" (רבי נחמן מברסלב).

 הדבר החשוב ביותר בתקופה זו הוא להביא באופן תמונתי חווייתי ולא מדעי את התמונה הנ"ל בה האדמה היא ישות חיה ופועמת שישנה בחורף וערה בקיץ וקשורה באופן ישיר עם הצמחים, השמש והאדם.


הדבר הנוסף שמתגלה דרך התקופה הוא שגם בעולם הצמחים ישנה התפתחות והתפתחות זו זהה להתפתחות התודעה האנושית , מגיל אפס ועד בגרות מלאה. 


כפי שהתינוק תלוי לגמרי באימו, זקוק לינוק ממנה, חייב להיות מוגן מאור השמש, מגירויים חיצוניים ואינו יכול לדאוג לעצמו כך הפטרייה יכולה לשמש מעין תמונה המשקפת מצב תודעה של תינוק, היא תלויה לגמרי בצמח אחר על מנת "לינוק" ממנו מזון, היא חייבת להיות מוגנת מאור השמש ולכן גדלה מתחת לעצים ואין בה כלל צבע ירוק כלומר היא אינה עושה תהליך של פוטוסינתזה, היא אינה מסננת את האוויר.  כך ממשיכים ועולים בהיררכיה ובהתפתחות, השלב הבא הוא האצה, אחריו החזזית שהיא כבר שילוב של אצה ופטרייה ולבסוף הטחב. הם כולם צמחים ירודים ואפשר להשוות אותם לתודעה של פעוט, תודעה ישנה לגמרי, תודעה בה עדיין אין נוכחות של "אני" אין זיכרון ואין חשיבה.


כשמגיעים לשרכים מגלים שמשהו חדש נולד- לשרך יש שורשים הוא כבר ממש צמח ומפותח יותר מהפטרייה, האצה, החזזית והטחב אך גם לו אין עדיין פריחה ופרי. ניתן להשוות את השרך לתודעה של ילד בן שלוש ילד שקורא לעצמו "אני" והחשיבה שלו החלה להתעורר. עדיין כמובן הוא לא עצמאי אך בוודאי שמבחינה תודעתית משהו חדש מופיע, כפי שבשרך נולדה איכות חדשה.

 


מהשרכים עוברים לעצי המחט אשר כבר פיתחו זרעים (ולא נבגים) להתרבות, הם זקופים מאוד, ירוקי עד, ובעלי אצטרובל שהוא מן פרח ש"התקשה" רגע לפני פריחתו. כלומר עצי המחט כבר מבטאים התפתחות נוספת בתודעה, ניתן לומר של ילד שכבר נמצא רגע לפני כניסתו לכיתה א', ילד שכבר עומד זקוף, מדבר, חושב עצמאי במידה רבה אך עדין לא הגיע לפריחה מלאה, פריחה אשר תגיע בשלב ההתפתחות הבא.


הצמחים בעלי הפריחה כבר מסמלים שלב נוסף בהתפתחות וכמובן שככל שהפרח והעלים מורכבים יותר כך ניתן להשוותם לשלב תודעתי גבוה יותר.


קשה לתפוש את התמונה הנ"ל והיא נראית מוזרה ולא "מדעית" אך אם תתעמקו ותחשבו לעומק את התמונה הנ"ל, תמונת התפתחות התודעה לעומת התפתחות הצמחים תגלו את היופי שבה. למעשה הרעיון הוא לנטוע חוש מוסרי בנו בני האדם כלפי העולם הסובב אותנו ולהראות לנו שחידת האדם תיפתר רק על ידי חיפוש והתבוננות תמונתית אומנותית בטבע הסובב אותנו.

"האדם הוא עולם קטן- העולם הוא אדם גדול" (רבי נחמן מברסלב).

 


אלון ירושלמי                

 

 

 

 דף הבית | עמותה | גנים | יסודי | תיכון | ועד הורים | יוזמות | טפסים |  גלריה צור קשר  | קישורים | English |   רוצים לפרסם באתר?  |  חפשו אותנו בפייסבוק

 © כל הזכויות שמורות לעמותת שקד

 

 

Tivonet